czwartek, 30 października 2014

Szlakiem Doliny Pałaców . . .


Szlakiem Doliny Pałaców Jeleniogórskich - wycieczka

 

Pałac Wojanów w naturze - widok od strony parku i ogrodów

                  W dniu 23 października 2014 r., uczestniczyłam w jednodniowej wycieczce autokarowej zorganizowanej przez Klub Seniora Wrocław - Pilczyce. Kilka pięknych obiektów pałacowych zobaczyliśmy już na trasie do Kowar, ale głównym celem naszej wycieczki był Park Miniatur właśnie w Kowarach. Są tam zamki pałace, dwory i dworki, piękne obiekty sakralne, wyjątkowe cerkwie, schroniska i inne budowle szczególne. Wszystkie one, wykonane z niezwykłą starannością dokładnie w pomniejszeniu 1: 25. W prawym górnym rogu prezentowana jest już miniatura Zamku Książ z Parku Miniatur w Kowarach, obiekt ten będzie przedstawiony poniżej w kilku innych jeszcze ujęciach. 

Chcesz wiedzieć więcej? - zapraszam do cd..


  

Pałac Wojanów w naturze - widok od strony parku i ogrodów, a poniżej dla porównania to samo ujecie w miniaturze.....
Fotografia pochodzi ze zbiorów na str.intern.Parku Miniatur w Kowarach...

     

Zamek Książ / ujęcie 2) a poniżej dwa kolejne. tj 3) i 4)..

Wiele z tych pięknych obiektów naszego regionu (ok..250 rezydencji) rozebrano po 1945 roku i bezpowrotnie przepadły dla historii architektury, inne (ok. 300) popada w ruinę, znaczną liczbę odremontowano lub się remontuje, dalsze blisko 600 obiektów jeszcze stoi i czeka, gdyż wskazanych do remontu jest niewielki tylko procent z wszystkich, a to  z uwagi na ograniczone, określone budżetem możliwości. Obiekty po remoncie są bardzo piękne, np. Pałac w Łomnicy to chyba najciekawszy zabytek Kotliny Jeleniogórskiej, pięknie położony nad Bobrem, a zbudowany w XVIII w., w przepięknym stylu barokowym, z malowniczym otoczeniem pałacowym - park spacerowy i wiele ozdobnych krzewów i roślin - tworzą wrażenie szczególne …
 
Dobrze jest zobaczyć Zamek Książ ze wszystkich stron
 Na mnie ogromne wrażenie w Parku Miniatur zrobił Zamek Książ – dopiero w tej pomniejszonej skali mogłam ogarnąć całość tj Zamek i jego otoczenie. W Zamku Książ byłam wiele razy, wiele zwiedzałam, wnętrza, podziemia, piękny podwórzec z podjazdem, spacerowałam po parku, byłam też w Palmiarni, ale dopiero tutaj patrząc na jego miniaturę faktycznie zobaczyłam go jakby z lotu ptaka – po raz pierwszy w całości.
To jest prawdziwa perełka Dolnego Śląska, a druga podobna to Bazylika Mniejsza w Krzeszowie

 
Bazylika Mniejsza w Krzeszowie, fot. pochodzi ze strony intern.Parku Miniatur w Kowarach..
Bardzo serdecznie wszystkim polecam podobną wycieczkę lub indywidualny wyjazd. Bo koniecznie trzeba to zobaczyć, i to jeszcze zanim pojedziemy w tzw wielki świat.Kochani, nasza mała Ojczyzna, świat Dolnego Śląska jest tak niezwykły i urokliwy, pełen pięknych legend i wzruszająco romantycznych prawdziwych historii. A co najważniejsze wycieczka taka jest na pewno w zasięgu naszych skromnych senioralnych możliwości ( 35 plus 10zł. obiad).
To tylko część wycieczki, z zimna tuliłyśmy się do siebie i pomagało, pierwsza z lewej to Krysia,  której dopracowane fotki które tutaj prezentuję...
Przepraszam za ogromne skróty ale bardzo chciałam się podzielić moimi wrażeniami właśnie z Wami, i to takimi jakie są, zważywszy na jednodniowy czas trwania wycieczki. A że Koleżanka Krystyna opracowała bardzo piękne fotografie i udostępniła je mi - ja nie mogłam nie pokazać ich Wam, prawda? Dziękuję Krysiu z całego serca, przynajmniej tymczasem zobaczymy wszyscy chociaż to co można, po więcej - jedziemy do Kowar...
Zadumałam się nad nieuchronnością przemijania zarówno  rzeczy wielkich jak i małych....

Ten mini reportaż dla Was jest Kochani na zachętę do podróżowania po naszym przepięknym Dolnym Śląsku. Bardzo polecam, gdyż warto,  a jak wszyscy wiemy -  podróże naprawdę kształcą... Pozdrowienia szczególne wszystkim uczestnikom - Majka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz